header photo
Saturday, 30.04.2011

Sprawdzian


VI klas

Emocje szóstoklasistów!

 

Strach ma wielkie oczy…

Dnia 5 kwietnia 2011r. odbył się ogólnopolski sprawdzian szóstoklasistów. Wszyscy tegoroczni absolwenci klas VI musieli pojawić się w szkole o godzinie 8.30. Wybrani uczniowie wraz z przewodniczącym zespołu nadzorującego odebrali z sekretariatu zapieczętowane koperty z testami. Komisja wytłumaczyła nam jak wypełniać kartę kodową odpowiedzi i przestrzegała przed użyciem korektora. Równo o godzinie 9.00 rozpoczęliśmy pisanie.

Sprawdzian przebiegał w martwej ciszy. Słychać było tylko bicie naszych przestraszonych serc. W takiej atmosferze można się było skupić nad treścią zadań. Test nie był taki trudny jak przypuszczaliśmy, ale nigdy nic nie wiadomo. Czasami to, co najłatwiejsze, jest najtrudniejsze.

Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej jest powszechny i obowiązkowy - to znaczy, że muszą do niego przystąpić wszyscy uczniowie. Napisanie sprawdzianu jest jednym z warunków ukończenia szkoły. Jeśli ktoś do niego nie przystąpi, musi powtarzać ostatnią klasę szkoły podstawowej i napisać go w następnym roku.

Sprawdzianu nie można nie zdać. Jego wynik jest informacją dla szkoły, ale przede wszystkim będzie ważny dla ciebie - pokaże ci, ilu rzeczy się nauczyłeś, w czym jesteś dobry, a nad czym powinieneś jeszcze popracować. Niezależnie od tego, ile uzyskasz punktów, na pewno zostaniesz przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie.
Jeśli ktoś z ważnych powodów nie przystąpił do sprawdzianu w kwietniu (na przykład był poważnie chory), pisze go w dodatkowym terminie, nie później niż do 20 sierpnia. Sprawdzian trwa 1 godzinę - tyle czasu masz na rozwiązanie wszystkich zadań. Przedtem zostaniesz poproszony o zakodowanie swojej pracy według wskazówek komisji. Będziesz miał też czas na przeczytanie informacji z pierwszej strony zestawu. Ile punktów mogę zdobyć? Maksymalnie na sprawdzianie możesz uzyskać 40 punktów. Zaświadczenie o wynikach sprawdzianu odbierzesz w szkole. Na świadectwie szkolnym nie wpisuje się wyniku.

Dobra rada - nie ściągaj!

Jeśli w czasie egzaminu albo podczas sprawdzania prac okaże się, że uczeń rozwiązywał zadania niesamodzielnie (czyli ściągał), jego sprawdzian zostanie unieważniony. Podobnie, jeżeli ktoś przeszkadza podczas egzaminu i zakłóca pracę innym, przewodniczący komisji przerywa mu sprawdzian i unieważnia pracę.

Co jest oceniane na sprawdzianie?

Na sprawdzianie są oceniane osiągnięcia uczniów w zakresie pięciu obszarów umiejętności:  - czytania, - pisania,  - rozumowania,  - korzystania z informacji,  - wykorzystywania wiedzy w praktyce. Na egzaminie nie ma zadań tylko "z polskiego", "z matematyki" albo "z przyrody". Jedno zadanie może sprawdzać umiejętności z różnych przedmiotów.

Czytanie

Zadania sprawdzające tę umiejętność to najczęściej zadania zamknięte, czyli „testowe", gdzie spośród czterech podanych odpowiedzi trzeba wybrać jedną prawidłową. Ta część egzaminu sprawdza, jak radzisz sobie z odczytywaniem tekstów literackich - na przykład czy rozpoznajesz narratora, rozumiesz sens porównania, żartu, wyrażenia potocznego i czy rozumiesz całość tekstu.

Część zadań dotyczy interpretacji wiersza - na przykład wskazania w nim środków poetyckich. Są też zadania, które wymagają odczytania danych z tabeli, planu albo kalendarza. Przy rozwiązywaniu zadań pamiętaj, żeby uważnie przeczytać i przemyśleć cały tekst, a nie tylko wyrwane z niego pojedyncze wyrazy.

Pisanie

Zadania, które sprawdzają tę umiejętność, to zadania otwarte, czyli takie, gdzie sam musisz napisać odpowiedź. Trzeba pisać na temat i dobrze budować swoje wypowiedzi, pamiętać o uzasadnieniu swojego stanowiska. Należy poprawnie budować zdania i zamknąć myśli w ich obrębie. Rozpoczynajcie je wielką literą i kończcie kropką. Najczęściej popełniany błąd ortograficzny to opuszczanie „ogonka" przy „ę" w czasownikach w 1. osobie liczby pojedynczej (czyli na przykład „lubię", „chodzę", „piszę") oraz w rzeczownikach w bierniku liczby pojedynczej (na przykład „historię", „koleżankę"). Bardzo często pojawiają się też błędy w zapisie ę/en i ą/om (na przykład w takich słowach jak „ręką").

Rozumowanie

Umiejętność rozumowania jest sprawdzana zarówno zadaniami zamkniętymi, jak i otwartymi.

Trzeba na przykład uporządkować wydarzenia w kolejności chronologicznej, podać, w jakim okresie historycznym miało miejsce dane wydarzenie, rozpoznać własności figur geometrycznych i liczb, ustalić sposób rozwiązania zadania i sprawdzić otrzymany wynik. W zeszłym roku zadania związane z tymi umiejętnościami nie były dla zdających bardzo trudne, ale.

 

 

Wrażenia spisał Stefan

 

Skrzynka Zaufania Szkoła Pilotażu Programowania
Strona BIP Szkoły Podstawowej nr 1
Facebook Szkoły Podstawowej nr 1
Projekty Unijne i inne
Certyfikat portalu Kidprotect
I miejsce w konkursie VI 2005 w kategorii Strony edukacyjne
I miejsce w konkursie IX 2002


Przydatne linki

Gmina Sulechów
SDK

Pogoda dla:
   Sulechowa
   Zielonej Góry



Licznik Odwiedzin

monitoring pozycji